Stijging aantal klachten bij Gemeentelijke Ombudsman

12 April 2022, 18:02 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

Het aantal klachten dat binnenkomt bij de Gemeentelijke Ombudsman en de Jeugdombudsman was in 2021 flink hoger dan het jaar ervoor. Vorig jaar kwamen er 640 klachten binnen, het jaar ervoor 486. Het aantal klachten is daarmee iets hoger dan twee jaar geleden, toen er 629 klachten binnen kwamen.

De onafhankelijke ombudsman onderzoekt klachten over de dienstverlening van de gemeente Den Haag en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Eerst wordt geprobeerd de klacht in goed overleg op te lossen. Indien nodig krijgt de gemeente/instelling een aanbeveling om de dienstverlening te verbeteren.

Zestig procent van de klachten in 2021 ging over de gemeente Den Haag, acht procent over de gemeente Leidschendam-Voorburg. De rest van de klachten gingen over de Jeugdbescherming (11 procent), Veilig Thuis (5 procent) en andere diensten (14 procent).

Grensoverschrijdend gedrag

Vier keer heeft de Ombudsman in 2021 moeten ingrijpen toen er uitlatingen door klagers werden gedaan die niet worden getolereerd. In één geval waren de uitlatingen van zo'n bedreigende aard dat aangifte is gedaan bij de politie.